اهواز قناری مرغ عشق و دیگر پرندگان

تغذیه تکثیر و نگهدای قناری , مرغ عشق , بلبل

اهواز قناری مرغ عشق و دیگر پرندگان

تغذیه تکثیر و نگهدای قناری , مرغ عشق , بلبل

بلبل خرما

نه میشه گفت پرنده زینتی نه میشه گفت وحشی


 چرا تو قفس نمیشه تکثیر کرد؟ مهمترین دلیلش اینه که بلبل مث کلاغ تو آسمون جفتگیری میکنه و تو قفس امکان پرواز کردن واسه جفتگیری رو نداره .دلیل بعدیش اینه که تو طبیعت تولید مثل بالای داره صرفه اقتصادی نداره


انگلیسی: White-eared Bulbul 

لاتین: Pyclonotus Leucotis




نام های علمیشو گفتم ولی به نظر خودم باید بهشون بگی: سگ بالدار

خیلی باوفا و لوس و شیطون و دلقکه  با حالترین پرنده ای که میتونی با پول کم داشته باشی همینه

مزایا: باهوش میتونه ادما خونه رو از هم دیگه تشخیص بده , صداش کنی میاد . صاحبشو میشناسه میشه سوت یادش داد. اگه درست تربیتش کنی ببریش بیرون تو هوا آزاد بدون قفس .

کم هزینه, بیماری کم : بلبل رو میتونید با هر غذایی سیر کنید و به هیچ غذایی که ادم بخوره نه نمیگه 

صدایی نسبتا زیبا نسبت به مرغ عشق و فنچ و مرغ عشق فیشر داره


بلبل پرنده واقعا دوست داشتنی و باوفایی هستش فقط یه مشکل بزرگ داره راست روده ست و خیلی مدفوعش زیاد نسبت به بقیه پرنده ها یعنی اگه یه  روز زیر پاشو تمیز نکنی قفس رو به گند میشه. یا اگه تو خونه ازاد باشه خونه دیگه خونه نیست.

سرعت غذا خوردنش بسیار بالاست اگه سیرش کنی بعد چند دقیقه بیای بهش غذا بدی دستتو رد نمیکنه .

و نمیشه تربیتش کنی که مدفوعشو نریزه رو بدنت. شما اگه بخوای ده دقیقه باهاش بازی کنی حداقل باید دو بار مدفوع کردنشو ببینی که یا رو لباست یا هم رو فرش و مبله همین مشکلیه که حال ادمو میگیره.


تغذیه:

گوجه, خرما , خیار , سبزیجات , سیب , گلابی , موز , هندونه و کلیه میوه های که ما میخوریم رو دوس داره  به هیچ غذایی نه نمیگه و میشه  غذا های اضافه رو به جای اینکه بریزید سطل زباله بدید بلبل بخوره 


اگه کالیفرنیاییا کرم  ایزینیا فوتیدا رو به دنیا معرفی کردن ما هم ورژن بالدارشو یعنی بلبل خرما رو که قدرت بالاتری داره و سرعت بیشتر  در کود کردن مواد اضافی خونه داره رو معرفی میکنیم

بلبل طبعش گرمه و غذا های مث خرما و تره بیشتر باید در تغذیش استفاده شه هم درشت تر میشه هم بیشتر میخونه

تشخیص نر و ماده بلبل خرما:

 بلبل نر جثه و سر بزرگتری نسبت به ماده داره. و بیشتر آواز میخونه و مهمترینش اینه که زردی زیر دم بلبل نر پر رنگ تر از مادست.


اگه قصد خرید بلبل خرما رو دارید فقط جوجه بلبل بخرید و هیچ وقت اقدام به خرید بلبل بالغ نکنید چون بلبل بالغ امکان رام شدن نداره . یعنی تمام مزایایی بلبل رو از دس داده و صب تا شب خودشو میکوبه به قفس و اسارت واسش سخته و شما یه حیون وحشی دارید نه اهلی .

 برای بزرگ کردنش میتونید به پست قبلی مراجعه کنید ولی نکته ای رو مد نظر داشته باشید در بزرگ کردنش اگه از شیره خرما تو خمیر کردن آرد نخودچی استفاده کنید هیکلش درشت تر میشه.


همیشه واسه بلبل یه ظرف حمام بزارید پرنده فوق العاده تمیزیه و روزی چند بار حموم میکنه .

میتونید از صدای بلبل هزار برای آموزشش استفاده کنید حداقل چندتا نت رو یاد میگیره 

میتونید هنگام غذا دادن یه  سوت  یادش بدید که هر موقعه سوت زدید خیال کنه غذا میخواید بهش بدید بیاد پیشتون.

نسبت به دست گرفتن حساس نیس و هیچ موقعه ازتون فرار نمیکنه و هر موقع برید تو خونه میپره میشنه رو شونه تون.

یه جوجه بلبل وقتی تو خونه بزرگ شه میتونه  دوس خوبی واسه ادم باشه .مث مال خودم که واقعا دوس داشتنیه


نظرات 104 + ارسال نظر
نسترن پنج‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1403 ساعت 03:18 ب.ظ

سلام من دوتا بلبل خرما دارم که خودم بزرگشون کردم الان یک سال ونیم که دارمشون الان یه مدته که همدیگرو خیلی میزنن ومن مجبور شدم قفسشونو جدا کنم

هاشمی یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 01:38 ب.ظ

من دیروزیه جوجه بلبل خرما پیدا کردم آوردمش خونه تا پرواز کنه بعد آزادش کنم پرهاش دراومده و بیشتر اوقات خوابه فقط هراز گاهی بیدار میشه دهانش رو باز میکنه بهش غذا میدم بعددوباره میخوابه هیچ فعالیتی نمیکنه آیا مشکلی داره

فاطمه زهرا چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 09:51 ب.ظ

سلام من دو تا بلبل نر دارم از ی ماهگی بزرگشون کردم خیلی اهلین همیشه میان روی شونم و وقتی صداشون میکنم میان برام تازه حرف هم میزنن من از این سایت خیلی راضیم خیلی بهم کمک کرده واقعا که لذت بردم از این سایتتون :گل

باران پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 07:58 ق.ظ

بلبل خرما من رفت و من از خدا ناراحتم که کمک نکرد برگرده مث بچه خودم بود و التماسم نشنید خودم مقصر بودم ک رفت ولی خدا میتونست اونو برگردونه روزای بی عشقم:

عباس شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 10:28 ب.ظ

سلام من 4بلبل وحشی گرفتم ازبازار دوتاشون جفت کردن ودوتا دیگر هنوز نمیدونم کی نره کی مادست ولی بلبل بزرگه بلبل کوچیکه میزنه نمیدونم چرا سوالم اینه که بلبل وحشی اهلی میشه یانه؟؟؟خیلی دوست دارم بدونم چون نمیخام وقتمو با این بلبل وحشیا هدر بدم تروخدا جواب سوالم بدید

عباس شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 10:18 ب.ظ

سلام من 4بلبل وحشی گرفتم دوتاشون جفت کردن و دوتا دیگر جدا هستن سوالم اینه بنظرتون اهلی میشن یانه؟؟؟؟

Marjan شنبه 3 دی‌ماه سال 1401 ساعت 10:15 ق.ظ

سلام ببخشید من بلبل خرما از جوجگی بزرگ کردم بعد چندین ماه داشتم بالغ شده بود نر بود تو محیط خونه بزرگ و نورگیر همیشه آزاد بود بعد چندین ماه ک بزرگ شد هجوم میآورد با نوک میزد تو چشم پسرم بشدت هممون و دوست داشت ولی خیلی متعجبم از اینکارش بلبل ما قشنگ حرف میزد شعر یادش داده بودیم میخوند دلیل اینکارش چی بود ؟بخاطر همین ترسیدم آزادش کردم و الان بشدت روحمون افسرده شده قرار بود براش جفت بگیریم می‌خوام بدونم چرا اینکار. ومیکرد ؟و اینکه دوباره بگیرم این مشکل چکار کنم پیش نیاد ؟خواهش میکنم راهنمایی کنید

محمدی سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام من ی بلبل خرمای نر دارم ک ی ساله پیشمه کاملا اهلی هستش و ب من خیلی وابسته است اما جدیدا با سرعت زیاد میاد ک با نوکش ب چشام حمله کنه تو خونه کاملا آزاده من نمیدونم چیکار کنم و چرا این حرکت و انجام میده بی زحمت راهنماییم کنید

متین چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 03:52 ق.ظ

متین چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 03:51 ق.ظ

سلام چهار تا بلبل نر دارم در چهار قفس‌ جدا گونه نگه داریشون میکنم از جوجگی بزرگشون کردم ولی نمیدونم چرا یکیشون رام و دستی و باهام اخت شده ولی اون سه تتی دیگه گاز میگیرن و پرخاشگری میکنن و با سرعت زیادی پرواز میکنن

Zara چهارشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1401 ساعت 03:57 ب.ظ

من یک بلبل خرما ۳ ماهه دارم و کاملا دستی شده
اگر تو طبیعت رهاش کنم زنده می مونه؟

بنی یکشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1401 ساعت 08:19 ب.ظ https://birds.blogsky.com/1389/06/10/post-102/

سلام من یه جفت بلبل خرما دارم از وقتی جوجه بودن تا الان دارمشون نرو ماده هستن میخواستم بدونم اگر اینارو داخل باغچه بزارم جوجه میکنن البته باغچمون دورش حسار داره بزرگ هم هست ممنون میشم جوابم بدید و اینکه جدیدا یه جفت جوجه بلبل گرفتم اینا دمو دیقع گشنشون میشه میخواستم بدونم چه غذایی براشون مناسب منمنون

نرگس جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 12:56 ق.ظ

بلبل من امروز از لای درب آشپزخانه رفت بیرون، خیلی ناراحتم
دلم براش تنگ شده شیطونکم

فاطمه چهارشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 06:49 ب.ظ

سلام من فاطمه هستم من ۴ تا بلبل دارم با امسال میشن یک سال یکیشون فقط دستی اسمش رو گذاشتم توتو وقتی اسمش رو صدا میزنم حرفمو گوش نمیده اما هروقت خودش خواست یا گرسنش شد میاد پیشم ونمی دونم علت اینکه چرا بلد نیست حرف ها دیگه ای بزن بلد اسم خودش رو تلفظ کنه اما من الان این چندروز میخوام بهش یاد بدم بگه سلام اما جوابم رو نمی ده میشه کمکم کنید ممنون

سلام سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1400 ساعت 04:24 ب.ظ

سلام بلبل خرما باید آزاد باشه

ترنم سلیمی پنج‌شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1400 ساعت 11:42 ق.ظ

سلام. بلبل خرما امکانش هست مثل بعضی از طوطی ها حرف بزنه

علیرضا یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 12:36 ق.ظ

سلام خسته نباشید
من دوتا بلبل خرما داشتم یکی دوساله و یکی ۶ماه
من هفنته پیش توی طبیعت ازادشون کردم الانم خیلی نگرانشونم بنظرتون زنده میمونن؟

مهدی جمعه 7 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 12:23 ق.ظ

سلام قیمتش چنده

سلامی دوباره پنج‌شنبه 1 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 09:42 ب.ظ http://J g

سلام به همگی
والا ما یه بلبل خرما رو به تازگی خریدیمش و فک کنم حدود شش ماهش باشه. خواستم بپرسم که میشه اینا رو دستی کرد؟ اگه میدونید راهشو بگید

reza.alhallafi چهارشنبه 30 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 05:18 ق.ظ

سلام خدمت دوستان، من یازده ساله یک جفت بلبل خرما دارم چندتا تخم بلبل آوردم گذاشتم زیرپای حمال جوجه شد و یک جفت نگه داشتم توی قفس تخم میگذارن جوجه هم میشه حتی جوجهاشونم توی قفس جفتگیری میکنن و تخم میگذارن،هرکی هم دیده تعجب کرده، اگه راهشو بلد باشی میتونی توی قفس جوجه بگیری ولی کار سختیه.

معصومه یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 07:57 ب.ظ

سلام خواستم سوال کنم بلبل خرما نر ممکنه چند سال عمر کنه.

طبیعت دوست شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 10:01 ب.ظ

آیا این پرندگان نفرین نمی کنند ؟؟؟؟! آیا گرفتن این پرندگان گناه نیست ؟؟؟

علی یکشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 05:15 ب.ظ

سلام
من یه تخم بلبل دارم
خوابوندمش زیر حمال . وقتی در اومد تهش یه کیسه زرد چسبیده بود . چکار کنم ؟
لطفا سریع پاسخ بدید

علی یکشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 03:46 ب.ظ

سلام

اهواز سه‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 11:18 ب.ظ

سلام . من یه بلبل خرما وحشی خریدم چجوری رامش کنم؟

مریم پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 06:28 ق.ظ

خانمها، آقایون
خواهش میکنم بلبل نخرید... این پرنده عاشق طبیعت و هم نوعهای خودشه. مناطق جنوب کشور محل زندگی این پرنده تو ایران هست. اگر هم بلبلی دارید که از کوچیکی بزرگش کردید حداقل تو محیط بزرگ مثل نورگیر یا محیط خونه آزاد بذارینش تا پرواز کنه... واسش همیشه ظرف حمام مناسب بذارید تا شنا کنه، آخه عاشق شنا کردن و حتما واسش یه جفت بگیرید... آخه چه عشقی داره اسارت یه موجود که عاشق پرواز و طبیعت و هم نوعهاشه... این پرنده ها تو طببعت هم که نگاهشون میکنید همیشه با هم نوعشون در حال مکالمه و پریدن از این شاخه به اون شاخن... والا این عشق شما باعث شده یه مشت سود جو برن سر لونه هاشون و جوجه ها رو از مادر و پدرهاشون جدا کنن و بیان به شماها بفروشن.خب آخه که چی وااااقعا

نفیسه سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 02:14 ق.ظ

سلام من هفته پیش یه بلبل خرما روی شونه همسرم نشست و نگهش داشتیم ولی نمی دونیم نرِ یا ماده چه جوری تشخیص بدم
ممنون میشم کمکم کنین

مریم دوشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 08:43 ب.ظ

یه بلبلی داشتیم که خیلی هم بهش وابسته بودیم ولی توی فضای آزاد رهاش کردیم تا پرواز کنه ،به نظرتون هوای شب اصفهان سرده و ممکنه بمیره؟

امیرحسین شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 11:14 ب.ظ

سلام .ممنون از سایت خوبتون .یه بلبل نر دارم دوستان گفتن برای دستی کردن بالاش قیچی کن .و الان خیلی پشیمونم که بالاش چیدم .ایا بال هاش در میاد؟؟چی بهش بدم زود بالاش رشد کنه ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

احمد الاحوازی سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 03:25 ب.ظ http://Cjfhfh

سلام من بلبل خریدم عادت کرد روم ولی متاسفانه خوابیده بودم صبح که بیدار سدم دیدم مرده از گرسنگی حالا ناراحتم حتا حرف میزد من اگه خواستم بلبل بگیرم از کجا بفهمم نره؟خیلی ممنون

وحید سالاری جمعه 10 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 07:18 ب.ظ

من یک جفت بلبل خرما دارم تو قفس یک سالی میشه خوب هم مست هست رقص باله هم میکنه لانه گذاشتم میشه تخم گذاشت

محمد سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 04:29 ب.ظ http://Mohammadi1398cr7@gmail.com

سلام‌الان‌قیمت‌بلبل‌خرما‌جوجش‌وبالقش‌قیمتش‌چقدره

رلنغلاتا سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1399 ساعت 12:52 ق.ظ

بلبل خرما آزاد داخل طبیعت و بگیرم یک اتاق دو متری تخم می کنه ؟

رلنغلاتا سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1399 ساعت 12:51 ق.ظ

محدثه جمعه 2 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:21 ب.ظ

بلبل اهوازی خیلی قشنگه کی با من موافقه؟؟من که از این بلبل راضی ام.

farzaneh دوشنبه 28 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 05:44 ب.ظ http://khorshid 1367

وااااااااااااااااااای بچه ها ب بلبل خرما ب هیچ عنوااااااااااااااااااااان موز ندید برش بده آخه یبوست میگیره و پشتش دونه میزنه

علیرضا یکشنبه 13 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 07:50 ب.ظ

سلام تقریبا ارام شده ونمیترسه راستی بالش هم کامل در امده و میخوام یه ماده دستی بگیرم براش با یه طوطی::

طوطی عصبانی شه میکشش
اگه لذت پرنده دستی رو میخوای ببری باید تک باشه دوتا فایده نداره

علی چهارشنبه 2 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 10:24 ب.ظ

بچها بلبل من کاملا دستیه باید چجوری یادش بدم سوت بزنم بیا پیشم یا صداش کنم بیاد ممنون میشم جوابم را بدید

هنگام غذا دادن یه سوت رو تکرار که شرطی شه که با اون سوت غذا میرسه

بهاره دوشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:48 ق.ظ

سلام،پس چرا جواب منو نمیدید،اینجوری نمیشه،این شماره منه،اگه میشه پیامک بزنید شمارتون بیفته،با اس باهاتون در ارتباط باشم،زیاد مزاحم نمیشم،للطفا این پیاممو تو سایت نزارید شمارم توشه 09338083971
تشکر

بهاره یکشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 02:57 ق.ظ

ببخشید دو تا سوال دیگه،برای جای خاب بلبل خرما باید لونه تهیه کنم یا روی همون میله میخابه کافیه?سوال دومم اینه که من الان یه بلبل بالغ وحشی دارم که فکرکنم ماده ست،میخاستم بدونم اگه یه جوجه بخرم دوتاییشونو توی یه قفس میشه بزارم یا باهم نمیسازن ?ممنون

رو میله
جوجه جدیدم وحشی میشه

بهاره یکشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 02:43 ق.ظ

سلام،ببخشید میخواستم بدونم الان که اواخر شهریوره میتونم جوجه بلبل. خرما رو پیدا کنم? جوجه نر یا ماده کدومشون بهتر دستی میشن ?و از کجا بفهمم که جوجه هست و بالغ نیست? لطفا قیمت یه جوجه رو هم بگید،ممنون،موفق باشید

اره گیر میاد
نر بهتره
بزرگ رنگش تیره و صورتش سفیدی داره جوجه نه حدود بیست تومن کمی بالا پایین

ولی سه‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:31 ب.ظ

سلام من یه جوجه بلبل دارم که تقریبا میشه گفت اخرین روزای جئجه بودنشه ولی امروز بعداز ظهر که بهش غذا دادم(ارد نخود چی)پایین نوکش درست زیر چشمش قرمز شده میخواستم بدونم علتش چه

عکس بزار

دسپینا چهارشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 03:25 ب.ظ http://www.farzinrostamipor@gmail.com

ی بلبل خریدم کاملا پر در اورده فقط دم نداره.پرهای سرش مشکیه و بدنش طوسی.نمیدونم اهلی میشه یا ن؟ نمیدونم بچه ست یا بالغ؟میشه راهنمایی کنیم

عکسشو بزار

دانیال دوشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:21 ب.ظ http://nazareh.blogfa.com

آقا دمتگرم که جوابمو دادی. ولی شنیدم تو قفس جفت گیری نمیکنه. راستش از اونجایی که خیلی دوسش دارم قفس طوطی سبز واسش گرفتم که بزرگه و اگه بدونم جفت گیری میکنه واسش جفت هم میگیرم. فقط چنتا سوال: اول اینکه اگه جفت بشه رفتارش عوض میشه؟ دوم اینکه امکانش هست تخم بذارن؟ سوم اینکه عمر بلبل چقدره حدودا؟ قیمت بلبل دستی ماده چقدره؟ دست شما درد نکنه

جوجه گرفتن از بلبل کار راحتی نیست باید گلخونه داشته باشی
اگه جفت براش بخری کمتر بهت محل میزاره
عمرشو نمیدونم
حدود 50 تومن

دانیال جمعه 31 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:14 ب.ظ

سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی داری. من یه بلبل دستی 2 ساله رو خریدم واقعا باهام اخت شده و ازم جدا نمیشه پاتوقش شده اتاق خودم رو چراغ خواب. یه حرکتی رو انجام میده که فکرمو مشغول کرده اونم اینه که بالهاشو میندازه پایین و شروع به خوندن نت عجیبی میکنه و دور خودش میچرخه البته این حرکتو موقعی میکنه که مطمئنه دارم نگاش میکنم. دلیلش چیه؟

مسته و اماده جفتگیری

علیرضا سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:07 ب.ظ

تا ته تدر امدن بال هاش هم همینطور ولی موندم توی بالکن بزارم یا توی خونه

تو خونه بالکن وحشیش میکنه

ن یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:39 ب.ظ

من یه جوجه بلبل دارم از وقتی که حمام برمش پاهاش حرکت نمیده

سکته کرده یا پاشو شکوندی یا شوک وارد شده
اگه به مرور زمان خوب نشه میمیره

کیامرث پنج‌شنبه 19 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 05:20 ب.ظ http://kia.21.mars@gmail.com

Salam

مهزیار جمعه 13 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:40 ب.ظ

سلام بچه بلبلم سرش مو داره ولی زیر منقارش و دور گردنش مو نداره
خواستم ببینم طبیعیه یا نه

خیلی نگرانم اگه میشه زود جواب بدین

یا شپش داره یا کمبود ویتامین و مواد معدنی
شپش با یه قطره داروی ایورمکتین که همه پرنده فروشیا به اسم قطره پس گردنی و داروخانه دامپزشکی دارن
کمبود ویتامین رو باید با تغذیه متنوع و یا مصرف مولتی ویتامین و مواد معدنی جبران کنید

علیرضا سه‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 08:50 ب.ظ

سلام دمش رو کندم و یه چند روزی صبر کردم ولی درنیامد راستی بلبل چطوری باید دستی بشه بلبل من همین که دست رو میبرم کنارش میترسه

باید جوجه بگیری خودت بزرگش کنی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد